Met GREENSCREEN® SEA-TEX gaat MHZ voor milieubescherming - Nieuwe trendkaart voor rolgordijnen en paneelgordijnen

Op het strand aangespoeld en verzameld plasticafval dient als nieuwe grondstof voor de duurzame stofkwaliteit GREENSCREEN® SEA-TEX waarmee MHZ de stoffencollectie voor rolgordijnen en paneelgordijnen uitbreidt. Het tot 50 procent uit oceaanplastic bestaand weefsel hoeft qua functie, hoogwaardigheid en look niet onder te doen voor traditioneel textiel.

Milieuvervuiling door plasticafval in de oceanen is wereldwijd helaas een ernstig probleem. 140 miljoen ton plasticafval drijft in de wereldzeeën en elk jaar komt er ongeveer 8 miljoen ton afval bij. Plasticafval is in tegenstelling tot organische stoffen nagenoeg onvergankelijk en het duurt decennia of zelfs eeuwen tot het volledig afgebroken is. Een plastic zak heeft bijvoorbeeld 10 tot 20 jaar nodig, een styroporbeker ongeveer 50 jaar en een PET-fles al 450 jaar (vgl. Nabu)! Het idee om op het strand aangespoeld plasticafval te verzamelen en opnieuw in een product om te zetten is in de textielbranche reeds een actueel thema.

Met GREENSCREEN® SEA-TEX breidt MHZ de stoffencollectie van rolgordijnen en paneelgordijnen uit met een nieuwe kwaliteit die voor 50 procent uit oceaanplastic bestaat. Het op het strand verzamelde plasticafval wordt in recyclagefirma’s ter plaatse tot een zuiver granulaat verwerkt. Daaruit wordt een garen geproduceerd dat voor 100 procent uit gerecycleerd “Ocean plastic” bestaat. Dit garen wordt dan in een weverij als inslagdraad in het weefsel geweven.

GREENSCREEN® SEA-TEX is de juiste keuze bij duurzaam bouwen en het totaal concept Wonen en Leven – zij het thuis of in openbare gebouwen. Het halftransparante weefsel beschermt tegen sterke lichtinval zonder het zicht naar buiten te verhinderen. Verkrijgbaar in de vijf klassieke woonkleuren wit, zand, taupe, lichtgrijs en antraciet kan het met elke inrichtingsstijl gecombineerd worden. GREENSCREEN® SEA-TEX hoeft qua functie, hoogwaardigheid en look niet onder te doen voor traditioneel textiel en is door zijn textiellook en de lichte melange-structuur niet enkel bij milieubescherming een grote trend.

Bovendien is het weefsel moeilijk ontvlambaar, halogeen- en pvc-vrij, Oeko-Tex-Standard 100 en Greenguard Gold-gecertificeerd en trouwens voor grote ramen met een breedte tot 3,40 meter en een hoogte van 4 meter geschikt.

Met GREENSCREEN® SEA-TEX kan op maat gemaakte, functionele en esthetische zonwering met het gevoel gecombineerd worden dat u iets doet voor de wereld van morgen.

Over MHZ

MHZ Hachtel S.à r.l. staat sinds 1930 voor hoge kwaliteit, aantrekkelijk design en klantindividuele oplossingen op maat. Met zijn ca. 1.200 medewerkers is het één van de sterkste bedrijven in de zicht- en zonweringsbranche in Duitsland.